اسطوره سازان تمدن ایرانی

مرکز رسانه ای اسطوره سازان تمدن ایرانی براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

پربیننده ترین فیلم های ترسناک

جمعه, ۱۳ بهمن ۱۴۰۲، ۰۹:۱۶ ب.ظ



در این مطلب 13 فیلم اول لیست پربیننده‌­ترین و پرفروش­‌ترین فیلم‌های ژانر وحشت در طول تاریخ را معرفی کرده­‌ایم.

به گزارش فیلم نت نیوز، به سال 1896 میلادی برگردیم؛ درست یک سال بعد از اینکه برادران لومیر، اولین فیلم تاریخ سینما را ساخته‌اند. یک شعبده­ باز مشهور به نام «ماری ژرژ ژان مِلی‌یِس»، متوجه اعجاز سینما می‌­شود و اولین فیلم ترسناک تاریخ را می­ سازد: فیلم کوتاه سه دقیقه‌ای با نام «عمارت شیطان» که آن روزها بین ثروتمندان بهت زده و تازه آشنا شده با سینما به «قلعه جن­ زده» معروف شده بود. ماجرای فیلم هم پایه اولیه اغلب فیلم‌های ترسناک است؛ یک شخصیت شیطانی، وارد یک قلعه شده و با اسکلت و خفاش و جن، ساکنان قلعه را عذاب می­‌دهد. مِلی‌یِس با همین کار تجربی، به اولین کارگردان فیلم ژانر ترسناک تبدیل شد.

قریب به 128 سال از آن روز گذشته و طی این سال‌ها، کارگردان‌های زیادی شانس خود را در ساخت فیلم ترسناک آزموده­‌اند. سینمای وحشت به یک ژانر جدی در سینمای داستانی تبدیل شده و طرفداران بسیاری دارد. رابین هاردی، ریدلی اسکات، استنلی کوبریک، پیتر جکسون، دیوید لینچ، دیوید فینچر و گل سرسبد آنها، آلفرد هیچکاک، تنها بخشی از فهرست بلندبالای کارگردانانی است که نام خود را در سینما به ژانر وحشت پیوند زده‌‌اند.

ژانر فیلم ترسناک

در این ژانر، از عناصر ترس، نفرت و وحشت استفاده می­‌شود. بدیهی است که فیلم­‌های ترسناک در طول بیش از یک قرن گذشته راهی طولانی را پیموده‌­اند و ژانر «وحشت» به ژانرهای فرعی زیادی از جمله اسلشیر، ماوراء طبیعی و شکنجه گسترش یافته است و دیگر نمی ­توان در یک جمله معنای «وحشت» در سینما را تعریف کرد. تازه مفهوم وحشت هم می‌­ تواند از فردی به فردی دیگر متفاوت باشد. آنچه یک نفر را می‌­ترساند، ممکن است دیگری را به خنده در آورد. با این حال وقتی فیلمی به عنوان فیلم ترسناک در تاریخ ماندگار می­‌شود، بدان معناست که کار خودش را به خوبی در این ژانر انجام داده است.

بیایید همۀ این ژانرهای فرعی را با هم در یک لیست بزرگ ترکیب کنیم و ببینیم کدام فیلم‌های ترسناک بیشترین تأثیر را بر باکس آفیس داشته‌­اند؟ کدام فیلم‌ها بیشتر مخاطب را جذب کرده‌­اند؟ کدام برداشت از ژانر داستانی بیشترین تأثیر را بر نحوه ساخت و بازاریابی فیلم‌­های ترسناک داشته است؟

روش‌های زیادی برای انتخاب ترسناک­‌ترین فیلم‌ها وجود دارد. مثلاً یک گروه دانشگاهی، هر سال 250-300 نفر فیلم ­بین حرفه‌ای را در یک اتاق انفرادی حبس می­‌کند و ضربان قلب و واکنش­‌های آن‌ها را در طول تماشای فیلم ثبت و بعد تحلیل می­‌کنند تا میزان ترسناک بودن فیلم را مشخص کنند. برخی سایت‌ها بر اساس تعداد فروش بلیط، برخی بر اساس مبلغ کل فروش و برخی نیز بر اساس امتیازهای منتقدها، دسته ­بندی می‌کنند. با این حال باید توجه کرد که قیمت بلیط در سال 2024 مثلاً از سال 1973 (تاریخ اکران فیلم جن ­گیر) بالاتر است. به همین دلیل عدد رسمی فروش فیلم «جن ­گیر» در سال 1973 معادل 233 میلیون دلار بود و این عدد کمتر از فیلمی مثل «آن» (it) است که سال 2023 حدود 328 میلیون دلار فروش کرده و از نظر رقمی، سرلیست فروش است. اما اگر تعداد بینندگان فیلم جن گیر در زمان اکران را در قیمت امروز بلیط سینما ضرب کنیم، به عدد شگفت انگیز یک میلیارد دلار می رسیم. فیلم آرواره ها از این هم بیشتر است و به قیمت امروز، چیزی حدود یک میلیارد و 100 میلیون دلار فروش داشته است. بنابراین مبلغ کل فروش نمی­‌تواند معیار مناسبی برای تعداد تماشاگر فیلم در سال نمایش آن باشد. نشریه فوربس اما کار جالب‌تری کرده است. میزان وایرال شدن فیلم در زمان اکران را در نظر گرفته و تعداد بلیط فروخته شده را در قیمت پایه سال 2023 ضرب کرده است تا همۀ فیلم­‌ها با یک معیار مساوی سنجیده شوند.

ما در فیلم ­نت با اتکا به همین شیوه، 13 فیلم اول لیست پربیننده‌­ترین و پرفروش­‌ترین فیلم‌های ژانر وحشت در طول تاریخ را معرفی کرده‌ایم:

فیلم آرواره ها (Jaws 1975)

  • امتیاز (IMDb) فیلم: 8/1 از 10
  • مدت زمان: 124 دقیقه
  • کارگردان فیلم: استیفن اسپیلبرگ
  • بازیگران فیلم: روی شایدر، رابرت شاو، ریچارد درایفس، لورین گری، مورای همیلتون

داستان فیلم آرواره ها

فیلم آرواره ها دربارۀ حمله‌های یک کوسه بزرگ سفید به انسان‌ها و تلاش‌ یک افسر پلیس برای نگهبانی از مردم در برابر این کوسه است. صحنه‌های رعب ­آور مواجهه انسان­‌ها با این کوسه و حرکت­ دوربین و نوع فیلم­برداری از کوسه به قدری هیجان انگیز است که مخاطب را در جای خود میخکوب می­‌کند.

فیلم آرواره ها

فیلم جن­ گیر (The Exorcist 1973)

  • امتیاز (IMDb) فیلم: 8/1 از 10
  • مدت زمان: 122 دقیقه
  • کارگردان فیلم: ویلیام فریدکین
  • بازیگران فیلم: الن برستین، ماکس فون سیدو، جیسون میلر، لی جی کاب، لیندا بلر، آیلین دیتز

داستان فیلم جن گیر

کریس مک‌نیل، یک بازیگر تلویزیونی است که نگران حالات عجیب دخترش رِیگِن است که دچار تشنج شده و در رختخواب به خود می‌پیچد. پزشکان قادر به درمان دخترک نیستند. به کریس پیشنهاد می‌شود که از یک جن‌گیر کمک بگیرد. او به یک کشیش جوان مراجعه و از او درخواست کمک می­‌کند. پس از تحقیقات و اطمینان این کشیش جوان از تسخیر بدن دختر توسط شیطان، کلیسا شخصی باتجربه‌تر به نام پدر مِرین را پیشنهاد می‌کند. مِرین کشیشی پیر است و موجودی  که بدن رِیگِن را به تسخیر درآورده را می‌شناسد. پدر مِرین به خانۀ کریس می‌رود و به‌همراه کشیش جوان، جن‌گیری را شروع می‌کنند. دیالوگ‌های بین پدر مرین و شیطان از زبان دختر تسخیر شده، یکی از بهترین مجادله‌های تاریخ فیلم‌های ترسناک است.

تماشای فیلم جن گیر در پلتفرم فیلم‌نت

فیلم جن گیر

فیلم شکارچیان ارواح (Ghostbusters 1984)

  • امتیاز (IMDb) فیلم: 7/8 از 10
  • مدت زمان: 100 دقیقه
  • کارگردان فیلم: ایوان رایتمن
  • بازیگران فیلم: بیل مری، دن اکروید، سیگورنی ویور، هارولد رمیس، ریک مورانیس

داستان فیلم شکارچیان ارواح

سه فراروان درمان به اجبار از دانشگاه اخراج می‌­شوند و در نتیجه بودجه تحقیقاتی آن‌ها قطع می­‌شود. آن‌ها هم در شهر نیویورک دفتری به عنوان خدمات تصفیۀ اماکن روح زده راه‌اندازی می‌­کنند و…

فیلم شکارچیان ارواح با کیفیت بالا در فیلم‌نت

فیلم شکارچیان ارواح

فیلم حس ششم (The Sixth Sense 1999)

  • امتیاز (IMDb) فیلم: 8/2 از 10
  • مدت زمان: 107 دقیقه
  • کارگردان فیلم: ام. نایت شیامالان
  • بازیگران فیلم: بروس ویلیس، هالی جوئل آزمنت، تونی کولت، کی‌دی استریکلند، میشا بارتون

داستان فیلم حس ششم

فیلم، داستان یک روان‌شناس کودکان به نام مالکوم کرو را روایت می‌کند که سعی دارد وضعیت یک کودک را بهبود بخشد. این پسر کوچک که نامش کول است، ارواح را می‌بیند. او قادر است افرادی را که حتی دو قرن پیش در یک مکان مرده یا اعدام شده‌اند در همان مکان ببیند و این موضوع به شدت آزارش می‌دهد. کرو با کول دوست می‌شود و سعی می‌کند تا او را درمان کند.

فیلم حس ششم با زیرنویس فارسی در فیلم‌نت

فیلم حس ششم

فیلم آن (It 2017)

  • امتیاز (IMDb) فیلم: 7/3 از 10
  • مدت زمان: 135 دقیقه
  • کارگردان فیلم: اندی موسکیتی
  • بازیگران فیلم: جیدن لیبرهر، فین ولفهارد، بیل اسکاشگورد، سوفیا لیلیس، کرک اسودو

داستان فیلم آن

اتفاق‌های فیلم در تابستان سال ۱۹۸۹ رخ می‌دهد و داستان هفت نوجوان از شهر خیالی دِری در ایالت مین آمریکا را دنبال می‌کند که در اثر مواجهه با دلقکی ناشناس دچار وحشت شده‌اند. پیش‌تر نیز در سال ۱۹۹۰، مینی‌سریالی بر اساس این رمان ساخته شده بود که با واکنش‌های متفاوتی همراه بوده است. موفقیت فیلم باعث شد که قسمت دوم آن نیز در سال 2019 و قسمت سوم در سال 2023 ساخته شود.

فیلم ترسناک It با زیرنویس فارسی در فیلم نت

فیلم راهبه1 (The nun 2018)

  • امتیاز (IMDb) فیلم: 5/3 از 10
  • مدت زمان: 96 دقیقه
  • کارگردان فیلم: کورین هاردی
  • بازیگران فیلم: تیسا فارمیگا، دمیان بیچیر، شارلوت هوپ، بانی آرونز، اینگرید بیسو

داستان فیلم راهبه 1

راهبه‌ای جوان در صومعه‌ای در رومانی به طرز مشکوکی به قتل می‌رسد. یک کشیش و دستیار تازه کارش، وارد رومانی می‌شوند تا درباره مرگ این راهبه جوان تحقیق کنند. با این حال، همه چیز پس از مواجهه با یک نیروی ماوراء طبیعی، به زشتی می گراید…

فیلم راهبه 1

فیلم راهبه 2 (The nun2 2023)

  • امتیاز (IMDb) فیلم: 5/6 از 10
  • مدت زمان: 110 دقیقه
  • کارگردان فیلم: مایکل چاوز
  • بازیگران فیلم: تایسا فارمیگا، جوناس بلوکت، استورم رید، آنا پاپپلول، بونی آرونز

داستان فیلم راهبه 2

این فیلم، دنباله ای بر راهبۀ یک است که پس از موفقیت فیلم اول، ساخته شده است. ماجرا در سال 1956 در صومعه‌­ای فرانسوی اتفاق می‌­افتد: دو کشیش مشغول کارهای روزمره در کلیسای خود در تاراسکون فرانسه هستند. روزی در حال بررسی یک بی­‌نظمی و اتفاق عجیب، یکی از کشیش‌­ها، ناگهان به هوا بلند می‌شود و آتش می‌گیرد و در برابر چشمان ترسیدۀ کشیش دیگر، دود می­‌شود و…

فیلم ۲ The nun با کیفیت بالا و زیرنویس فارسی در فیلم نت

فیلم راهبه 2

فیلم هانیبال (Hannibal 2001)

  • امتیاز (IMDb) فیلم: 6/8 از 10
  • مدت زمان: 131 دقیقه
  • کارگردان فیلم: ریدلی اسکات
  • بازیگران فیلم: آنتونی هاپکینز، گری اولدمن، جولیان مور، هیزل گودمن، ایوانو مارسکوتی، انیو کولتورتی

داستان فیلم هانیبال

هانیبال لکتر، شخصیتی تخیلی است که توسط رمان‌نویس توماس هریس پدید آمده‌ است. او یک قاتل زنجیره‌ای است که قربانیان خود را می‌خورد و قبل از اینکه دستگیر شود، یک روان‌شناس قانونی بوده است. معروف‌ترین فیلم از این سری، سکوت بره هاست که ده سال قبل از هانیبال و در سال 1991 ساخته شده است. سریال هانیبال نیز از سال 2013 تا 2015 تولید و پخش شده است.

فیلم هانیبال در پلتفرم فیلم نت

فیلم هانیبال

فیلم یک مکان آرام 1 (A quiet place 2018)

  • امتیاز (IMDb) فیلم: 7/5 از 10
  • مدت زمان: 90 دقیقه
  • کارگردان فیلم: جان کرازینسکی
  • بازیگران فیلم: امیلی بلانت، جان کرازینسکی، میلیسنت سیموندز، نوآ جوپ

داستان فیلم یک مکان آرام 1

داستان در آینده‌­ای رخ می‌­دهد که هیولاهایی نابینا اما به شدت حساس به صدا، زمین را تسخیر کرده‌اند. خانواده‌­ای چهار نفره، نزدیک یک انبار غله، باید در سکوت مطلق زندگی کنند و مراقب باشند هیچ صدایی تولید نکنند. این میان اما اتفاق‌های مختلفی می‌افتد…

فیلم یک مکان آرام

فیلم یک مکان آرام2 (A Quiet Place Part II 2021)

  • امتیاز (IMDb) فیلم: 7/2 از 10
  • مدت زمان: 97 دقیقه
  • کارگردان فیلم: جان کرازینسکی
  • بازیگران فیلم: امیلی بلانت، کیلین مورفی، میلیسنت سیموندز، نوآ جوپ، جایمن هانسو، جان کرازینسکی

داستان فیلم یک مکان آرام 2

پس از استقبال بسیار مخاطب از یک مکان آرام 1، دنبالۀ این فیلم هم سال 2020 ساخته شد که اکران آن به دلیل همه­ گیری کرونا یک سال به تعویق افتاد. کیلین مورفی نیز چندی بعد از بازی در سریال پیکی بلایندرز، به این فیلم اضافه شد. ماجرا، دنبالۀ همان فیلم قبلی است. خانواده ابوت پس از ماجراهای وحشتناک داخل خانه، حالا باید با وحشت دنیای بیرون روبه‌رو شوند و در سکوت برای بقا بجنگند. آنان پا به دنیای ناشناخته‌ها می‌گذارند و خیلی زود می‌فهمند علاوه بر موجوداتی که از طریق صدا شکار خود را می‌یابند، با تهدیدهای بیشتری مواجهند.

فیلم یک مکان آرام 2 با زیرنویس فارسی در فیلم نت

فیلم یک مکان آرام 2

فیلم احضار 1 (The Conjuring 2013)

  • امتیاز (IMDb) فیلم: 7.5 از 10
  • مدت زمان: 112 دقیقه
  • کارگردان فیلم: جیمز وان
  • بازیگران فیلم: پاتریک ویلسون، ویرا فارمیگا، ران لیوینگستون، لیلی تیلور

داستان فیلم احضار ۱

اد و لورین وارن، زوج متأهلی هستند که در مورد رویدادهای ماوراء الطبیعه تحقیق می‌کنند. گزارش‌های ظاهراً واقعی آن‌ها الهام‌بخش داستان و فرانچایز فیلم ترسناک «وحشت در آمیتی‌ویل» بود. در فیلم احضار 1، خانواده پِرون در سال ۱۹۷۱ به یک عمارت بزرگ و قدیمی در روستایی در ایالت رود آیلند اسباب‌کشی می‌کنند. کمی بعد، متوجه می‌شوند که عمارت توسط قدرتی ناشناخته و خطرناک تسخیر شده ‌است. مادر خانواده از دو متخصص مسائل ماوراءالطبیعه یعنی اِد و لورِین وارِن، طلب کمک می‌کند و…

فیلم احضار ۱

فیلم احضار 2 (The Conjuring2 2016)

  • امتیاز (IMDb) فیلم: 7/3 از 10
  • مدت زمان: 112 دقیقه
  • کارگردان فیلم: جیمز وان
  • بازیگران فیلم: پاتریک ویلسون، ویرا فارمیگا، فرانسیس اوکانر، سایمن مک‌برنی، فرانکا پوتنته

داستان فیلم احضار ۲

فیلم احضار 2 هم دنباله ­ای بر احضار 1 است و در این فیلم هم اد و لورین وارن، زوج متأهل متخصص رویدادهای ماوراء الطبیعه، به کمک خانواده‌ای چهارنفره در لندن می‌آیند تا روح خبیث صاحب­‌خانه­‌ای که سال ها پیش در گذشته، اما قصد دارد در بدن یکی از فرزندان خانواده حلول کند، دور کنند. احضار، عملاً سریالی سینمایی است. دنبالۀ فیلم با عنوان «فیلم احضار 3: شیطان مرا وادار کرد» در ژوئن سال ۲۰۲۱ میلادی اکران شد و شمارۀ 4 آن با عنوان «آخرین مراسم» به کارگردانی مایکل چاوز کارگردان موفق فیلم راهبۀ 2، در مرحلۀ پیش­ تولید قرار دارد.

فیلم احضار ۲

فیلم حلقه (The ring 2002)

  • امتیاز (IMDb) فیلم: 7/3 از 10
  • مدت زمان: 115 دقیقه
  • کارگردان فیلم: گور وربینسکی
  • بازیگران فیلم: نائومی واتس، مارتین هندرسون، برایان کاکس، دیوی چیس، کلی استیبلز، ساشا باره‌سی

داستان فیلم حلقه

داستان دربارۀ یک فیلم ویدئویی است که محتوای آن یک سری عکس مبهم و تکه فیلم‌های آزاردهنده است. هر کس که فیلم را ببیند، هفت روز بعد می‌میرد. پس از مرگ دختری به نام کیتی، یک روزنامه ­نگار مسئول پی­گیری علت مرگ شده و با عجایب زیادی روبرو می‌شود… دو دنباله بر این فیلم با عنوان‌های حلقه دو، در سال ۲۰۰۵ و حلقه‌ها در سال ۲۰۱۷ ساخته شده‌است.

 

فیلم حلقه

در طول تاریخ سینما، صدها فیلم ترسناک ساخته شده است. فیلم‌های بسیاری را می‌توان به لیست فوق اضافه کرد. عروسک آنابل یکی از آنهاست که مثل احضار، به صورت سریالی و توسط کارگردان­‌های مختلف ساخته شده است. فیلم‌های پرندگان و روانی ساخته آلفرد هیچکاک نیز از جمله فیلم‌هایی است که باید دید.

جهانگیر شاه ولد

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی